Dominion Voting Systems sues Fox News for $1.6B for false election claims

World

Dominion Voting Systems, which was founded in Toronto, filed a $1.6 billion US defamation lawsuit against Fox News on Friday, arguing the cable news giant falsely claimed the company had rigged the 2020 election.

A worker passes a Dominion Voting ballot scanner while setting up a polling location in Gwinnett County, Ga., outside of Atlanta, in advance of the Senate runoff election on Jan. 6. Dominion has continued its flurry of legal action against individuals and entities who accused it of illegalities, suing Fox News.(Ben Gray/The Associated Press)

Dominion Voting Systems on Friday filed a $1.6 billion US defamation lawsuit against Fox News, arguing that in an effort to boost faltering ratings, the cable news giant falsely claimed that the voting company had rigged the 2020 election.

It's the first defamation suit filed against a media outlet by the voting company, which was founded in Toronto by John Poulos and James Hoover.

Dominion was a target of misleading, false and bizarre claims spread by President Donald Trump and his allies in the aftermath of Trump's election loss to Joe Biden. Those claims helped spur on rioters who stormed the U.S. Capitol on Jan. 6 in a violent siege that left five people dead, including a police officer. The siege led to Trump's historic second impeachment.

Dominion argues that Fox News, which amplified inaccurate assertions that Dominion altered votes, "sold a false story of election fraud in order to serve its own commercial purposes, severely injuring Dominion in the process," according to a copy of the lawsuit obtained by The Associated Press.

"If this case does not rise to the level of defamation by a broadcaster, then nothing does."

Today in the Superior Court of Delaware in New Castle, legal representatives of <a href="https://twitter.com/hashtag/Dominion?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#Dominion</a> Voting Systems filed a defamation complaint against the FOX News Network. A copy of the complaint can be found here: <a href="https://t.co/urTnGrCGaP">https://t.co/urTnGrCGaP</a>

&mdash;@dominionvoting

Some Fox News on-air reporting segments have debunked some of the claims targeting Dominion. An email sent to Fox News on Friday morning, seeking comment on the lawsuit, was not immediately returned.

No fraud in 2020 election

There was no widespread fraud in the 2020 election, a fact that a range of election officials across the country have confirmed, as have FBI Director Christopher Wray, the department of homeland security and William Barr, who was attorney general under Trump.

Republican governors in Arizona and Georgia, key battleground states crucial to Biden's victory, also vouched for the integrity of the elections in their states. Nearly all the legal challenges from Trump and his allies were dismissed by judges, including two tossed by the Supreme Court, which has three Trump-nominated justices.

Still, some Fox News employees elevated false charges that Dominion had changed votes through algorithms in its voting machines that had been created in Venezuela to rig elections for the late dictator Hugo Chavez. On-air personalities brought on Trump allies Sidney Powell and Rudy Giuliani, who spread the claims, and then amplified those claims on Fox News's massive social media platforms.

Dominion said in the lawsuit that it tried repeatedly to set the record straight but was ignored by Fox News.

The company argues that Fox News, a network that features several pro-Trump personalities, pushed the false claims to explain the former president's loss. The cable giant lost viewers after the election and was seen by some Trump supporters as not being supportive enough of the Republican.

Attorneys for Dominion said Fox News's behaviour differs greatly from that of other media outlets that reported on the claims.

"This was a conscious, knowing business decision to endorse and repeat and broadcast these lies in order to keep its viewership," said attorney Justin Nelson.

Company targeted by many conservatives

Though Dominion serves 28 states, until the 2020 election it had been largely unknown outside the election community. It is now widely targeted in conservative circles, seen by millions of people as one of the main villains in a fictional tale in which Democrats nationwide conspired to steal votes from Trump, the lawsuit said.

John Poulos, president and CEO of Dominion Voting Systems, was on Capitol Hill in Washington, D.C., on Jan. 9 to rebut a series of claims about election fraud. (Alex Wong/Fetty Images)

Dominion's employees, from its software engineers to its founder, have been harassed. Some received death threats. And the company has suffered "enormous and irreparable economic harm," lawyers said.

Poulos was threatened with a subpoena by Michigan lawmakers, and appeared at a Dec. 15 committee hearing in Lansing. While there, he rebutted a series of allegations and conspiracy theories that had been put forth, pointing out to Republican lawmakers that no one had accused the company of criminal wrongdoing "under oath," only in the court of public opinion and on social media.

"It is technologically impossible to see votes being counted in real time or to flip them," said Poulos, of one allegation.

"The comments about our company being started in Venezuela with Cuban money with the intent to steal elections are beyond bizarre and are complete lies," he said, addressing another claim.

Poulos also repeatedly pointed out that paper ballot counts matched the tabulations of Dominion's machines.

Guiliani also being sued

Dominion has also sued Giuliani, Powell and the CEO of Minnesota-based MyPillow over the claims. A rival technology company, Smartmatic USA, also sued Fox News over election claims. Unlike Dominion, Smartmatic's participation in the 2020 election was restricted to Los Angeles County.

Dominion lawyers said they have not yet filed lawsuits against specific media personalities at Fox News, but the door remains open. Some at Fox News knew the claims were false but their comments were drowned out, lawyers said.

"The buck stops with Fox on this," attorney Stephen Shackelford said. "Fox chose to put this on all of its many platforms. They rebroadcast, republished it on social media and other places."

The suit was filed in Delaware, where both companies are incorporated, though Fox News is headquartered in New York and Dominion's U.S. operation is based in Denver.

With files from CBC News

*****
Credit belongs to : www.cbc.ca

Check Also

Prairie ranchers take stock of summer drought as decisions about culling cattle loom

Business As fall approaches, tough decisions loom as ranchers assess how many cattle they can …

error: Content is protected !!